Verschillende soorten incontinentie: inspanningsincontinentie

Als u last krijgt van incontinentie kunt u zich hierover zorgen maken. Wellicht bent u bang dat anderen het zullen bemerken, waardoor u bepaalde sociale activiteiten niet langer uitvoert. Het biedt mogelijk geruststelling om te weten dat veel mensen last hebben van een vorm van incontinentie. U bent dus zeker niet alleen. Er bestaan verschillende vormen van incontinentie, die elk een eigen uitdaging met zich meebrengen. Ongewenst urineverlies komt bij zowel mannen als vrouwen voor en kan zich op elke leeftijd voordoen. Een bekende vorm is inspanningsincontinentie, waarbij u urine verliest tijdens inspanning. TENA-incontinentiematerialen bieden voor elk ongewenst urineverlies opties om dit op te vangen, zodat u te allen tijde optimaal beschermd bent. Hier vindt u meer informatie over inspanningsincontinentie en tips over hoe u hiermee om kunt gaan.

Kenmerken van inspanningsincontinentie

Inspanningsincontinentie kan optreden zodra u inspanning verricht. Dit kan al zijn als u niest of lacht, maar ook bij springen of sportactiviteiten. U verliest dan mogelijk enkele druppels tot zelfs hele scheuten aan urine, wat uiteraard heel vervelend aanvoelt. De inspanningsincontinentie of stressincontinentie komt niet direct door psychische stress of spanning, maar heeft te maken met de druk die op de buikholte wordt uitgeoefend. Bij inspanning spant u de buikholte extra aan en wordt er bovendien druk op de bekkenbodem en blaas uitgeoefend, waardoor u urine kunt verliezen. Zeker als u bekkenbodemspieren niet helemaal sterk meer zijn, kan inspanningsincontinentie optreden. U hebt niet langer volledig invloed op de blaas, waardoor incontinentie klachten kan geven.

Oorzaken van inspanningsincontinentie

Incontinentie door inspanning komt veelvuldig bij vrouwen voor. Zeker als u in de overgang gaat, hebt u een tekort aan oestrogeen. Hierdoor worden de bekkenbodemspieren zwakker en gaan organen zich verplaatsen. Dit veroorzaakt extra druk op de buikholte en blaas, waardoor inspanningsincontinentie kan optreden. Overgewicht kan ook deze vorm van incontinentie veroorzaken, doordat extra gewicht druk geeft op de blaas en bekkenbodemspieren. Mannen kunnen ook last hebben van inspanningsincontinentie, echter eerder nadat de prostaat opspeelt. Verzwakte bekkenbodemspieren of blaassluitspier dragen bij aan ongewenst urineverlies bij inspanning, dus het is verstandig om deze actief te trainen. Zo kun je de effecten van urineverlies terugdraaien en zult u minder hinder ondervinden.

Trainen van bekkenbodem- en blaasspieren

Er zijn verschillende oefeningen die u kunt doen om de bekkenbodemspieren of sluitspier van de blaas te trainen. Deze oefeningen voert u voor langere periodes van 6 tot 8 weken dagelijks uit en zult daarna een duidelijke verbetering bemerken. Geleidelijk aan krijgt u weer meer controle over uw blaas en zult u minder gauw urine verliezen bij inspanning, als bukken, tillen of traplopen. U traint de spieren die u gebruikt tijdens het plassen, door de plas tijdelijk te onderbreken. U spant de juiste spieren aan en traint zo uw bekkenbodemspieren. Na verloop van tijd herinneren deze spieren wat ze horen te doen en zult u minder last van urineverlies hebben. Span telkens de bekkenbodemspieren aan voor 6 tellen, terwijl u rustig blijft doorademen. Knijp gedurende deze momenten af en toe extra aan, om de spieren nog steviger te maken. Vervolgens ontspant u de spieren voor 6 tellen en herhaalt dan de oefening.

 TENA-producten bij inspanningsincontinentie

Om u te beschermen tegen ongewenst urineverlies bij inspanningsincontinentie maakt u gebruik van de producten van TENA. Deze zijn specifiek ontworpen om urine zorgvuldig op te vangen, zonder dat iemand het door heeft. U hoeft zich geen zorgen te maken over doorlekken of dat anderen nare geurtjes opmerken. Deze worden zorgvuldig gemaskeerd en vastgehouden. U voelt zich zelfverzekerd en veilig, juist op die momenten dat u de urine niet volledig tegen kunt houden. Alle dagelijkse bezigheden kunnen zoals normaal worden beleefd, terwijl u optimaal beschermd bent bij inspanningsincontinentie. Bezoek de website Hulpmiddelonline.nl voor meer informatie.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn