Het belangrijkste deel van de auto; de uitlaat.

Het belangrijkste deel van de auto; de uitlaat.Als een motor draait, produceert hij warmte en uitlaatgassen. De uitlaat voert die netjes buiten de auto af. Als de uitlaat niet in orde is, heb je eigenlijk een redelijk groot probleem bij de volgende APK. Op het internet vind je veel uitlaten, maar welke uitlaat past nu het beste bij jouw auto? Jouw uitlaat op maat bestel je daarom bij uitlaatcity. Dit is de website op het gebied van uitlaten, katalysatoren en einddempers. Voor iedere auto hebben zij een geschikte uitlaat. Uitlaat city heeft zo uitlaten voor ontzettend veel verschillende soorten automerken, denk hierbij bijvoorbeeld aan de bekende merken als, Audi, BMW, Chrysler, Honda, Fiat Kia, Mercedes-Benz, Land Rovers, Volkswagen en nog een tiental andere auto merken.

Een kapotte uitlaat, wat nu?

Een uitlaat, laten we beginnen bij het begin. Waar dient het voor? Een uitlaat heeft drie belangrijke functies, deze drie belangrijke functies zijn:

  • Het lawaai van de motor dempen
  • De belasting voor het milieu verminderen
  • Door tegendruk te geven de prestatie van de motor te optimaliseren

Een vrij belangrijk onderdeel dus van de auto kun je wel stellen uit deze drie belangrijke functies. Een uitlaat is een slijtageonderdeel, dat kan gaan roesten. Dit gebeurt meestal het eerst bij de einddemper, omdat de gassen daar al deels afgekoeld zijn en daar de meeste condensvorming optreedt. Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan; dan lekt de uitlaat. Hoe merk je dit? Dat zul je snel genoeg horen aan het geluid. Als er sprake is van kleine gaatjes, dan kunnen die soms nog gelast worden of dichtgesmeerd meteen speciaal soort pasta. Verder kunnen de ophangrubbers door uitdroging scheuren en kunnen ophangrubbers roesten. Als die het begeven, dan kan de uitlaat afbreken.

Natuurlijk kan de dealer een nieuwe uitlaat monteren, maar waarom zou je het daar duur laten repareren als je bij uitlaatcity voordelig een op maat gemaakte uitlaat kan halen? Het uitlaatsysteem bestaat uit verschillende delen. Namelijk de spruitstuk, katalysator, middendemper en de einddemper. Deze kunnen ook allemaal afzonderlijk vervangen worden. De samenstelling van de diverse uitlaatdelen is afhankelijk van het merk, model, de cilinderinhoud en het type motor.

Het uitlaatsysteem is aan slijtage onderhevig, denk maar eens aan regen, temperatuurverschillen en in de winter sneeuw en pekel. Daarom wordt er bij de APK keuring ook gekeken of de uitlaat gasdicht is, of alle ophangpunten nog in orde zijn en bij benzine motoren wordt er een viergas meting gedaan, bij dieselmotoren wordt er een roetmeting gedaan.

De levensduur van de uitlaat

Voor de levensduur van het uitlaatsysteem is het van belang dat de rubbers, waaraan de uitlaat is opgehangen, in goede staat zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan kunnen er trillingen ontstaan die leiden tot metaalmoeheid, hierdoor kan er een breuk of scheurvorming ontstaan. Wat verder ook erg belangrijk is, is de afstand tussen de bodem van de auto en de diverse onderdelen. Als deze afstand te klein is, kan dat beschadigingen geven en resonanties. Maar deze afstand kan ook te groot zijn, mocht dit het geval zijn dan kan er makkelijk schade ontstaan bij verkeersdrempels en dergelijke.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn